تبلیغات
شهر بدعت زده - عوامل تأثیر گذار در انتخاب شیوه ی مبارزه پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»
Designer SiteDesigner E-MailHome

عوامل تأثیر گذار در انتخاب شیوه ی مبارزه پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»

رحم الله من عرف زمانه . خدا رحمت كندكسی را كه زمانه اش را بشناسد پیامبر اعظم ص

 

عوامل تأثیر گذار در انتخاب شیوه ی مبارزه پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»

قبل از بررسی روش های مبارزاتی پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله» مناسب است از آنچه موجب انتخاب این روش ها گشته است سخن گفته شود . به نظر می رسد دو عامل اساسی و مهم در گزینش شیوه مبارزه دخالت دارد كه عبارتند از :

1.هدف مبارزه 2. عنصر زمان ومكان . با در نظر گرفتن این دو عامل ، روش و شیوه ی مبارزه انتخاب می شود. شیوه مبارزه یك امر ظاهری است كه باطن و هویت آن را این دو عامل تشكیل می دهد .

برای خواندن متن کامل می توانید روی عکس نیز کلیک کنید

رحم الله من عرف زمانه . خدا رحمت كندكسی را كه زمانه اش را بشناسد پیامبر اعظم ص

 

عوامل تأثیر گذار در انتخاب شیوه ی مبارزه پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»

قبل از بررسی روش های مبارزاتی پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله» مناسب است از آنچه موجب انتخاب این روش ها گشته است سخن گفته شود . به نظر می رسد دو عامل اساسی و مهم در گزینش شیوه مبارزه دخالت دارد كه عبارتند از :

1.هدف مبارزه 2. عنصر زمان ومكان . با در نظر گرفتن این دو عامل ، روش و شیوه ی مبارزه انتخاب می شود. شیوه مبارزه یك امر ظاهری است كه باطن و هویت آن را این دو عامل تشكیل می دهد .

بدیهی است روشی كه متناسب با عوامل فوق نباشد ، موفقیت در مبارزه را به دنبال نخواهد داشت و انسان های برجسته تاریخ اگر در مبارزات خود به پیروزی های مهم نایل گشته اند ، باید راز این امر را در تناسب روش ها با عوامل ذكر شده جستجو نمود.

 

الف- هدف پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله» از مبارزه با مفاسد اجتماعی

 

« یا ایها الذین ءامنو اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون»

ای كسانی كه ایمان آورده اید ! (در برابر مشكلات و هوس ها) استقامت كنید ! و در برابر دشمنان (نیز) پایدار باشید و از مرزهای خود ، مراقبت كنید و از خدا بپرهیزید ، شاید رستگار شوید!

 

قرآن كریم در مورد هدف آن حضرت از مبارزه با پلیدی ها و مفاسد ، مطالب فراوانی دارد كه از جمع بندی آن ها به این نتیجه می رسیم كه مقصود و هدف نهایی ، رساندن انسان و جامعه بشری به فلاح و رستگاری می باشد.به بیان دیگر هدف از مبارزه پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»  با مفاسد،تغییر وضع موجود و ایجاد هویت جدید بر اساس توحید در تمام ابعاد انسانی بوده است .

آیات زیادی فلاح را به عنوان هدف تعالیم آسمانی اسلام معرفی می نماید مانند بقره/5و189، روم/38، توبه/87، مجادله/22، مؤمنون /1و102و ...

اما آیاتی كه مفاسد را مانع رسیدن انسان به فلاح معرفی می نماید عبارتند از مؤمنون/117، یونس /17و69و77  و ...

و اما معنی فلاح : واژه مفلح و فلاح و مشتقات آن به معنای چیزی است كه لازمه آن رهایی از شرور ، دستیابی به خیر و صلاح است . با این دو قید از معانی كلمه نجات ، ظفر و صلاح و خیر امتیاز می یابد. اطلاق فلاح بر كشاورز و فلاحت بر كشاورزی از آن رو است كه زمین با زراعت از بایر بودن می رهد و آباد می گردد . چنان كه شكاف و گشایش نیز دز آن ملحوظ است .

در زبان فارسی از فلاح به پیروزی و رستگاری تعبیر می شود زیرا معنای فتح و شكاف در آن مأخوذ است و لذا كسی كه لب زیرین او شكاف داشته باشد افلح نامیده می شود . البته مفلح انسانی است كه با رنج به مقامی رسیده باشد نه بدون رنج (العین ج 3 ص 223- لسان العرب ج 2 ص 547)

نتیجه این كه فلاح و رستگاری مقصود بالذات و هدف نهایی انسان است و چون فلاح انسان رسیدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز خداوند نیست پس فلاح انسان در لقاء الله است . ( تفسیر تسنیم ج2 ص 210)

و بهتر از هر كلام و سخن در این رابطه سخن زیبای پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»  است كه در ابتدای دعوت و مبارزه با مفاسد فرمودند : « یا ایها الناس قولوا لا اله الا الله تفلحوا»(بحار الانوار ج 18 ص 202 روایت 32 باب 1)

 

 

ب- عنصر زمان ومكان (اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری «ره»)

 

رعایت و در نظر گرفتن مقتضیات زمان ومكان  از عوامل اصلی انتخاب روش در مبارزه با مفاسد اجتماعی است و به این بیان كه وضعیت مردم از جهات گوناگون باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد . نقاط مثبت كه می تواند تكیه گاهی برای شروع مبارزه باشد و نقاط ضعف كه می تواندمورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد و مسائلی از این قبیل در برنامه ریزی و انتخاب شیوه ی مبارزه مورد توجه و مد نظر می باشد . همچنین تعیین اولویت در مبارزه با مفاسد با توجه به شرایط زمان ومكان صورت می پذیرد به این معنی كه با مفاسد ، تلاش می گردد ریشه و سرچشمه مفاسد مورد شناسایی قرر گیرد و بعد از آن ، مفاسد مورد بررسی قرار گرفته و اولویت ها مشخص شود كه مبارزه ، فرهنگی باشد یا سیاسی ، مخفی باشد یا علنی و مسائلی و دیگر كه از مهم ترین آن ها شناخت مفسدان جامعه بشری می باشد یعنی كسانی كه فساد را در جامعه گسترش می دهند مورد شناسایی دقیق قرار گیرند تا مشخص گردد آن ها در چه موقعیتی قرار دارند ؟ چه روش هایی را در جهت رسیدن به اهداف شومشان در دستور كار دارند ؟ نقاط ضعف آن ها چیست ؟ از چه راه هایی می توان بر آن ها پیروز گشت ؟ و به تعبیر دیگر دشمن شناسی در ابعاد مختلف از لوازم توجه به مقتضیات زمان و مكان است . در حقیقت در تعیین روش مبارزه ، شناخت مردم ، شناخت مفاسد و شناخت دشمن ، نقش اساسی و ویژه دارد . اگر در این بخش، اطلاعات دقیق و صحیح به دست آید به طور قطع روش مبارزه به صورت اصولی تعیین می گردد و با اجرای كامل آن ، موفقیت در مبارزه نصیب مجاهدان راه خدا می گردد . با این بیان معلوم می شود كه چرا پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله» می فرماید « رحم الله من عرف زمانه» (نهج الفصاحه حدیث 1659) پیامبر اعظم «صل الله علیه و آله»بر اساس همین اصول سرنوشت ساز در مبارزه با مفاسد ، شیوه ها و روش ها ی مختلفی را اتخاذ می نمود روش های او قبل از بعثت در مكه با روش های بعد از هجرت در مدینه فرق داشت كه در این ارسالها  به شیوه ها و  روش های مبارزه با نفاق پس از هجرت و انقلاب آن حضرت پرداخته می شود تا راز موفقیت آن حضرت به روشنی و وضوح معلوم گردد.

ادامه دارد....

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اهْدِنِی لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ

  

 


 

 

جای تبلیغ شما


جای تبلیغ شما جای تبلیغ شما
 

امروز :
 دیروز :
 كل :


 كل مطالب :

بدعت در کلام پیشوایان

ارسال های مهم ماه رجب

صوفیه و عرفان

فرقه ذهبیه

بدعت نیوز

فرقه ضاله ی صوفیه

ارسال های مهم ماه شعبان

معرفی كتاب

شعر - بدعتانه

افراد و شخصیت ها

شیخ ما و دست نوشته هایش

دایره المعارف عاشورا

شیوه مبارزه پیامبر اعظم (ص) با نفاق


 

 

 مقالات پژوهشی فراماسونری
 دیدگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌ و استاد مطهری‌ درباره‌ صوفیه‌
 فرقه سازی انگلیس در ایران در مقابل آئین آسمانی اسلام
  مناظره ی آیت الله آقا نجفی قوچانی بایكی از دراویش گنابادی
 مخالفت سرسخت امام جمعه بروجرد با بدعت
 صوفی‌ كیست‌؟ تصوف‌ چیست‌؟
 صوفیه وفرهنگ انتظار
 اعتقاد صوفیان درباره ابلیس و دفاع از او در آثار بزرگان صوفیه
 نقد تصوف درآینه دانشمندان اسلامی .عبدالحسین خسروپناه
 عرفان و تصوف و جایگاه آن در اسلام
 وقتی که تلویزیون تبلیغ کند!
 آیت الله نوری همدانی :در اسلام جایی برای تلاش فرقه صوفیه نیست
 خبر جنجالی ساخت خانقاه دراویش و بازتاب آن در سایت سیاسی بازتاب
  استاد دانشگاه قم: پیدایش صوفیه در اسلام ، مسیحیان و هندوها
 حقایقی از پشت صحنه درگیری دراویش در قم
 نقش خانقاهها در سیر تصوف
 فراماسونر لژ پهلوی یا قطب فرقه ذهبیه احمدیه؟
 حسینیه یا خانقاه!
 چای احمد و ساخت خانقاه در دزفول
 دور نمای تصوف در ایران
 تشیع در آمریکاى امروز
 توطئه فرقه ذهبیه در مشهد
 باصوفیان ناصاف
 نامه به ریاست جمهوری
 بدعتی مشركانه

 

 

 

monadi


 

 

 

طراحی این قالب توسط وحید عالمی (ایرانیان گرافیک) صورت گرفته است . هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز میباشد