تبلیغات

حقایقی از پشت پرده درگیری دراویش گنابادی در قم

با وجود آن كه بسیاری از مخالفان نظام چه در داخل و چه در خارج به اندازه خودشان سوء استفاده از ماجرای تخریب خانقاه دراویش فرقه شریعت كردند، اما به هرحال این غائله كم كم سر و صدای خود را از دست داد.
منتهی هنوز هم هستند كسانی كه با مظلوم نمایی درویش‌ها سردر بزرگ نشان دادن ظلم روا شده به آنها را دارند.
در همین رابطه به توضیحاتی در این زمینه و همین طور نظرات بزرگان و رسانه ها در این زمینه می پردازم:

- مراجع معظم تقلید از هفته‌ها قبل نسبت به فعالیت این فرقه هشدار داده و خواستار برخورد قاطعه مسئولین با دراویش گنابادی در قم شده بودند.
- دراویش برای دهه محرم برنامه‌ای مفصل و خاص را ترتیب داده بودند تا در پوشش عزاداری افكار منحرف خود را تبلیغ نمایند.
- روز قبل از درگیری (یكشنبه) دراویش داخل پیاده رو نماز جماعت خواندند، البته به صورت فرادا، برخی از آنها هم نماز را بدون وضو خواندند. از آنها سوال شد چرا نماز را فرادا خواندید و چرا بدون وضو نماز می‌خوانید؟ دراویش می‌گفتند شیخ ما به برخی اذن داده بدون وضو نماز بخوانیم از طرفی ما امام جماعت مأذون نداریم یعنی شیخ ما به كسی اذن نداده امام جماعت باشد.
- بیش از سی سال شیخ شریعت و دار و دسته او در قم فعالیت داشتند اما برخوردی با آنها نشده بود چرا كه تنها در خانقاه برای خودشان و اطرافیانشان برنامه داشتند اما طی یك سال اخیر فعالیت‌های خود را با تبلیغات وسیع در سطح شهر گسترده نموده كه به ناچار مسئولین به آنها هشدار داده بودند اما آنها توجهی ننمودند و لذا مدت یك سال خانقاه آنها پلمپ گردیده بود.
- خانقاه دراویش (معروف به حسینیه) دو شاكی داشت از طرفی اوقاف مدعی بود كه دراویش حق ندارند در محل وقفی ساخت و ساز داشته باشند و تصرف دراویش در محل وقفی غیرقانونی و غیرشرعی است از طرف دیگر شهرداری مدعی بود كه دراویش پروانه مسكونی گرفته و سپس آن را تبدیل به مركزی برای عبادت فرقه خود كرده‌اند، بنابراین كمیسیون ماده 100 شهرداری هم حكم به تخریب بنا كرده است، پس از مجادله و پیگیری‌های شهرداری و اوقاف و گروه شریعت در نهایت دادگاه حكم به نفع اوقافف صادر نموده و این مكان را تحویل یكی از هیئات قم نمود كه دو روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم تابعین شیخ شریعت به صورت ناگهانی و شبانه به خانقاه (حسینیه) هجوم آورده و آن را اشغال كردند و پس از مذاكرات متعدد بین مسئولین امنیتی و انتظامی با گروه شریعت در چندین مرحله قول و تعهد دادند كه حسینیه را تخلیه و به مراجع قانونی بسپارند اما متاسفانه در همه مراحل وفای به عهد ننموده و در نهایت در روز یازدهم محرم كه آخرین مهلت آنها بود ناگهان تعداد زیادی دراویش را از سراسر كشور فراخوان نموده و در مقابل خانقاه (پیاده رو خیابان ارم) تجمع و سد معبر می‌نمایند كه این حركت مورد اعتراض مسئولین و مردم قرار گرفت. هرچند تلاش بسیاری شد به صورت مسالمت آمیز حل شود اما دراویش چندین مرحله تعهد دادند خانقاه را تخلیه نمایند و هر مرحله تعهد خود را زیر پا گذاشتند. در پی عدم توجه به توصیه‌های مسئولان توسط متولیان این فرقه و حتی تشویق به مقاومت و ماندگاری و اعتصاب، عصر روز دوشنبه، 24 بهمن، مردم كه از صبر و حوصله مسئولان به ستوه آمده بودند با تجمع در اطرف اعضای این فرقه نسبت به ادامه حضورشان در این شهر اعتراض كردند. این عده كه هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد، با سردادن شعارهایی از قبیل نیروی انتظامی اقتدار، اقتدار، نیروی انتظامی تا كی سكوت و انفعال، صوفیه حیا كن شهر قم را رها كن، علی حیدر كران صوفیه را تو بردار، این مسجد ضرار است تخریب باید گردد، صوفیه صوفیه این آخرین اخطار است، خوارج نهروان از شهر خون و قیام اخراج باید گردند، حزب الله بیدار است از توطئه بیزار است و مرگ بر اسلام صهیونیستی، خواستار جمع‌آوری این افراد و اعزام آنها به شهرهای خودشان شدند.
- ساعت پنج بعد از ظهر نیروی انتظامی برای كم كردن غائله عده‌ای از اعضای فرقه صوفیه و تنی چند از جوانانی كه امكان داشت درگیر شوند را دستگیر و به بیرون از منطقه هدایت كردند ولی بلافاصله تعدادی از صوفیه با رفتن به پشت‌بام‌های اطرف و پرت كردن سنگ و آجر به سوی مردم و در همین حال فیلم برداری از ماجرا، امیال سیاسی خود را از تلاشی كه در حدود یك ماه پیش دو قم آغاز كرده بودند به نمایش گذاشتند.
- مردم جهت شنیدن سخنان سخنران در مورد انحرافات دارویش جمع شده بودند كه با پرتاب سنگ از سوی دراویش درگیری شروع شد و مردم به دفاع از خود پرداختند.
- سنگ و آجر و مواد آتش‌زای پرتابی از سوی اعضای این فرقه موجب صدمه به سر و صورت تعدادی از مردم و عابرین شد و شیشه‌های برخی از مغازه‌ها شكست و به خودروهای مردم آسیب وارد آمد، انتشار خبر درگیری اعضای این فرقه با مردم و نیروی انتظامی باعث شدد كه هرلحظه بر ازدحام مردم افزوده شد.

چند نظر در این رابطه:

انتقاد یك مرجع تقلید از رواج صوفیگری
آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار گروهی از طلاب حوزه علمیه بناب، اظهار داشت: باید به هویت اسلامی و پیروی از ائمه اطهار(ع) افتخار كنیم.
به نوشته «جمهوری اسلامی»، آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار، مدارس علمیه سراسر كشور را باعث امیدواری نسبت به آینده جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان كرد: اگر طلاب، به علم، عمل و خودسازی اهتمام ورزند، جامعه ما در آینده بیشتر عامل به احكام اسلام خواهد بود.
وی با بیان این‌كه خلوص نیت، منشأ خدمات و نشر معارف آل محمد(ص) است، افزود: طلاب علوم اسلامی باید در خط امام زمان(عج) باشند و نسبت به تأمین مقاصد آن حضرت در جامعه، اهتمام داشته باشند.
این مرجع تقلید افزود: همه باید نسبت به احكام خدا و تكالیف شرعی، آگاهی داشته و در ترویج امر به معروف و نهی از منكر، كوشا باشند.
وی در ادامه به بیان فضیلت علم از دیدگاه مكتب اسلام پرداخت و یادآور شد: در هیچ مكتبی به اندازه دین مبین اسلام به دانش اهمیت داده نشده است.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش‌های طاقت‌فرسای علمای گذشته، خاطرنشان كرد: مشكلات سیاسی و اقتصادی علما در دوران‌های گذشته، هیچ‌گاه مانعی برای رسیدن به مقاصدشان نبوده است.
این مرجع تقلید با انتقاد از رواج صوفی‌گری و عرفان‌های كاذب، اظهار داشت: عصر غیبت، دوره امتحان شیعیان است تا افراد باایمان و ثابت‌قدم از غیرمؤمنان شناخته شوند
منبع:
بازتاب

ناآرامی در مهم‌ترین خیابان قم
خبرنگار «بازتاب» از قم گزارش داد، ماجرای دراویش گنابادی شهر قم امروز به ناآرامی، تجمع و درگیری با نیروی انتظامی انجامید.
بنا بر این گزارش، از ساعت 3 بعدازظهر امروز مأموران نیروی انتظامی برای متفرق كردن حدود صد نفر از دراویش حاضر در كنار حسینیه این گروه در خیابان ارم قم، وارد عمل شدند.
گزارش خبرنگار «بازتاب» از قم حاكی است، خیابان‌های ارم، صفائیه و معلم قم بسته شده و علاوه بر شماری از دراویش حاضر، عده‌ای از مردم قم نیز در نزدیكی حسینیه مربوط به آنان دیده می‌شوند كه تعداد آنان به چندهزار نفر می‌رسد. نیروی انتظامی در مقاطعی برای متفرق كردن تجمع‌كنندگان، از گاز اشك‌آور استفاده كردند.
برخی از مردم قم كه در صحنه ناآرامی حاضربودند، از عملكرد ضعیف مسئولان امنیتی در برخورد با یك موضوع ساده، انتقاد ‌كردند.
گفتنی است، پس از تعطیلی حسینیه دراویش پیش از عید غدیر سال جاری، آنان با شورای تأمین این استان به توافق رسیدند تا پس از مهلت دهه اول ماه محرم، حسینیه مذكور را ترك كنند. با این حال، مسئول فرقه در قم شماری از هواداران خود را از شهرستان فراخواند تا با حضور در جوار این محل، از بسته شدن آن جلوگیری كنند.
در ساعات ابتدایی یكشنبه شب، 24 بهمن 84، مأمور‌ان انتظامی شهر قم با محاصره حسینه درویش‌های نعمت‌اللهی در كوچه شریعت خیابان ارم قم تلاش كردند تا این حسینه را تعطیل كنند، ولی طرفداران این فرقه با مقاومت خود باعث اختلال در نظم شهر شدند.
صوفیان این فرقه كه حدود یكصد نفر می‌شدند، با برپایی نماز جماعت در پیاده‌روهای منتهی به این حسینیه، رفت و آمد وسایل نقلیه و مردم را در خیابان ارم و چهارراه شهدا مختل و این خیابان را مسدود كردند.
نیروی انتظامی نیز با استقرار یگان ویژه ضربت و قرار دادن 10 دستگاه اتوبوس تلاش كرد تا این ناآرامی گسترش نیابد.اما در عین حال نزدیك به 500 نفر از شهروندان قمی كه خود را حزب‌الله قم می‌نامیدند، با تجمع در مقابل كوچه شریعت، خواستار برخورد نیروی انتظامی با این فرقه شده و با تكثیر اطلاعیه‌هایی، اعتراض خود را به این مسئله اعلام داشتند.
این گروه به دراویش مهلت داده بودند كه تا ساعت 15 امروز، محل مذكور را ترك كنند كه با خودداری آنان از ترك محل، كار به ناآرامی كشیده است.
آخرین اخبار حاكی از حضور استاندار قم در محل ناآرامی است و این در حالی است كه شماری از درویشان با حضور بر بام محل حسینیه مذكور اقدام به سنگ‌پرانی كرده‌اند.
(منبع:
بازتاب)

ملا صدرا در رساله کسر الاصنام را در رد صوفیه نوشت:

در این زمان جماعتی زیادی را دیده ام كه در ظلمات جهل و كوری در نقاط مختلف زندگی می كنند كه در میان آنها سفاهت و بطلان جاری است و منشا این سفاهت این است كه تابع شیطان خیال اند و گمان می كنند كه اهل كمالند. آنها از شخصی تبعیت می كنند كه ادعای ولایت و قرب و منزلت در پیشگاه خدا را دارد. یعنی قطب و تصور می كنند كه آن شخص از اوتاد واصلین و مقربین است زیرا از آن شخص كلمات سست و مزخرفات سطحی می شنوند و تصور می كنند كه اینها كرامات و از اخبار الهی است. برای همین علت از یادگیری علم و عرفان گناه گرفته اند و عمل بر طبق قرآن و سنت را رها كرده اند.
و به گفته های مثلا غیبی قطب اكتفا می نمایند آنها عقل و شعور خود را تعطیل كرده و به یك شخص ناقص مانند خود, چنگ زده اند
ودر جایی دیگر می گوید:
قسم به خدا كه آنها از این حقائق جیزی جز یك اسم خالی نمی فهمند آنها با چشم حقارت به علمای واقعی نظر می كنند و چه بسا دیده شده كه صنعت گران و بازاریان آنها شغل خود را ترك كرده اند و به مدت طولانی در خدمت سران صوفیه بوده و از آنها همین حرفهای مزخرف را یاد گرفته اند ..... و قطب آنها این مزخرفات را برای صوفیه بیان می كند گوئی كه وحی می گوید .... و برای خود و بعضی از مریدان .
احمقش ادعای وصول الی الله دارد در حالیكه آنها از فجار و منافقان اند و خدا می داند كه آنها دروغگویانند
(ملاصدرا/كسر اصنام الجاهلیه ص1 به نقل از سفینته البحار ج3 ص148 ماده صرف , چاپ آستان قدس رضوی )